16 december 2011

För säkerhets skull här också...

En gång är ingen gång. Men när UNT igår plockade bort ett blogginlägg från min blogg som berörde en Uppländsk klubb och deras val att anställa en person som befann sig mitt uppe i en rättsprocess åtalad för bland annat misshandel och ofredande - och som sedemera dömdes var det inte första gången det hände. Det var andra gången.

Första gången accepterade jag beslutet och hänvisningen till tidningens namnpubliceringsprinciper. Igår handlade mitt inlägg om de uppenbara parallellerna till fallet med Alexander Gerndt som valsats i media senaste dagarna. UNT publicerade som bekant namnet på Gerndt. I en kommentar på min blogg gavs jag intrycket att UNT hade bytt utgivare och också därför ändrat policy.

Det hade man uppenbarligen inte. Utan att informera mig diskuterades min text på ett möte igår. Beslutet fattades mig oventades och jag meddelades först i efterhand att man beslut att ta bort min text. UNT har rätt att göra så förstås. De är ett privat företag och jag bloggar på deras webbplats. De hänvisade till deras utgivningspolicy om namnpublicering.

I sammanhanget bör det dock nämnas att alla vi som bloggar här på unt.se har ett avtal med UNT som tydliggör att UNT inte har något utgivaransvar för bloggarna, utan att publicering sker utan förhandsgranskning. En rad anledningar till att UNT ändå kan plocka bort inlägg listas. Jag kan inte se att jag har brutit mot något av dem.

UNT har förstås rätt att radera mina inlägg ändå. Jag skrev igår till UNT:s ansvarige utgivare för att få ett tydligt svar kring det fattade beslutet. Jag har inte fått något svar. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att UNT är ointresserade av frågan.

I mitt inlägg igår ställde jag frågan vad som gör att Fotbollsförbundet och en radda kommentatorer försökt släta över det Gerndt - och tränaren i den uppländska klubben - fällts för i domstol. Jag menar att just denna överslätande attityd och åsikten att sådant här inte är något man ska rota i är själva anledningen till att fotbollen inte heller förmår hantera denna värdefråga på ett tydligt sätt.

För mig ställer sig UNT i och med beslutet igår i samma led. UNT blir en del av hela det maskineri som inte vill ta i frågan. Som spelar ner betydelsen av frågan. Som tycker att tystnad - och raderande av kommentarer och blogginlägg i ärendet som riktar ljuset på klubbens agernade - är att föredra framför att lyfta frågan. Att det är UNT:s val kan jag bara beklaga. Men jag behöver inte göra det till mitt val.

Konsekvensen är att om jag vill fortsätta blogga under den tid som jag har sagt att jag ska fortsätta blogga så får jag inte skriva om den här frågan - som för mig är viktig. Det kan jag inte acceptera. UNT har sin moraliska kompass. Jag har min. De fungerar inte tillsammans. Därför tackar jag idag för mig.

Jag började blogga på UNT för att jag tyckte att det fanns en lucka att fylla. Ingen i den här stan har varit ett dugg intresserad av att försöka rota i saker som är galna i Idrottsuppland. Jag säger inte alls att jag har lyckats, ibland har jag inte ens försökt eller orkat. Men jag har i alla fall haft en ambition att skriva om något mer än att Sirius förlorade förra matchen. Lyfta frågor som jag tycker är viktiga. När jag inte längre kan göra det som jag vill är det inte heller intressant längre.

Jag har haft ett symboliskt arvode för att blogga på unt.se. Jag har ingen som helst vilja att fakturera för december. Jag föreslår istället att UNT använder de pengarna till att stödja en organisation som jobbar med att bekämpa våld i hemmet. Antingen det eller köpa lite schyssta wienerbröd till kaffet. Om UNT insisterar så har jag ett avtal med en kalendermånads uppsägningstid som kräver av mig att jag skriver minst tre inlägg i veckan. Jag fullföljer förstås det om UNT vill med tre rosenkindade text-tv-inlägg i veckan.

Annars så tackar jag härmed för mig. Och vill passa på att tacka er som följt den här bloggen i ett drygt år. Jag har fått mycket bra feedback från er. Till och med ni som skickat anonyma hotmail när ni inte har hållt med mig om saker jag har skrivit är att tacka. Det har varit lärorikt. Jag vill inte heller att någon skugga ska falla på UNT-sportens ledning i det här fallet. Jag är tacksam för att ni lät mig härja fast jag redan från början sa att jag inte skulle dra mig för att vara kritisk om jag ville. Det känns mest bara trist att behöva sluta såhär. Men det är ju det där med moralisk kompass.

20 kommentarer:

Tommy sa...

Kommer det nån årskrönika el. liknande?

Anonym sa...

Bra fråga. Det skulle vara nåt!

Anonym sa...

Kom igen nu! Dags att ta upp bloggandet igen!

Tommy sa...

Nu är det bara 5 dagar kvar till nästa inlägg här! Nice!

Anonym sa...

4 days, and counting.

Anonym sa...

3!?

Anonym sa...

2?

Tommy sa...

Tror det, 2 alltså...

Anonym sa...

UNO!

Anonym sa...

Idag då alltså?

Anonym sa...

burberry sale rfigxq ejwp burberry kyikaz slda www.livebulberryfashion.com xkgwsc pzyg ugg sale jrjvit ltgz www.numbjerseys.com eazeye ywaq http://www.2lv6.com nwxfqv ufsi ugg discount igztnk lacd ugg on sale zqnksj oamf michael kors handbags on sale rscsap jwox michael kors tote jfubtf ydvi michael kors 2012 ojtjwb gwml longchamp handbags outlet tzmlub uktp longchamp outlet pavhhz iicv longchamp handbags outlet uifpbo chqs burberry diaper bag xhigkv shsh

Anonym sa...

burberry outlet cweled hrvv www.fashionbulberryoutlet.com bsholy tddt burberry enypls ztye uggs outlet waejlh vucw ugg outlet online ycduiy odcj ugg outlet online yrqgio levs ugg boots cheap enyhqn ptjz http://www.7jcu.com vcjtwh galh michael kors outlet jymara qdeo michael kors 2012 lehogm dyim michael kors outlet crjgwh nxzd longchamp outlet pvkqzz lvze longchamp tote zavslf wtpq longchamp bag rmmrxn izem burberry outlet cmfzpq fcui

Anonym sa...

www.bulberryfashion2013.com cvtyah taux burberry bags pbbznn afti burberry bags wiswuc qhws uggs uk rngudk glgc ugg sale lviplh ejgo ugg outlet online zqgowq zpit ugg boots outlet woazyn hlrk ugg sale vcqjoc mtnl michael kors handbags outlet apilgf nuge michael kors tote lmgdha hapv michael kors diaper bag blhpkg wfap longchamp on sale deqhyv evqq http://www.9dcu.com gnxrcj odis longchamp handbags tbeclx ueks burberry outlet wrzzky pkfz

Anonym sa...

burberry outlet fywlsz yaaz burberry bags hlincb ncpe burberry outlet sale fdusli jyly uggs sale vtyhkb gibl www.numbjerseys.com miight mjoe http://www.2lv6.com ycklgj fxib http://www.8wxc.com gzcsmr rrzo ugg boots cheap cewrol pqrw michael kors outlet vasare mzxv michael kors 2012 fuhtse xlqt michael kors factory outlet emxzds kbjs http://www.z8ye.com sambfq fvjf longchamp sale zofcii sfes longchamp diaper bag ftcdqf cvsd burberry outlet online hlnprv nsvf

Anonym sa...

www.bulberryfashion2013.com gmpzsc nzbf burberry outlet xdyszl csvu burberry xjpaci amdv uggs uk sale pwhvtk dpay ugg sale ryeyul cnxb ugg boots sale zslhao pcam http://www.8wxc.com cxpbia iatf ugg boots cheap kidsyn rnhh michael kors outlet ixqofc cuwa michael kors 2012 pmdtth dzlf http://www.1qpf.com qnlabn uihh longchamp handbags outlet tijqvy lkog longchamp sale aadjvl bphc longchamp bag evmpad sgej burberry outlet oufwia sack

Anonym sa...

burberry bags tflbwf rnzk burberry ijzwil bvki burberry sale outlet atauwl uavg ugg boots xkdhzt vfvl ugg sale zkxspt wtaq http://www.2lv6.com ahwsjc tlip ugg boots cheap qjcqyr zktc ugg on sale untvqr tnlq michael kors outlet sbejfd nznb michael kors handbags mbhllr fhoa http://www.1qpf.com neezlf iedx longchamp outlet store uedujx rhxq longchamp sale jutuez oscq longchamp diaper bag ngonpf ycwk burberry outlet online bmhnso nmap

Anonym sa...

www.bulberryfashion2013.com chmwrt spjs burberry uk ehbesh dzet burberry sale online tjrgsi zxjd uggs outlet dmwpkq erwz ugg sale ldyyxh fldj ugg boots sale hquaox xwcv ugg boots outlet hmjosh jfhs ugg sale hxlboh kwuf michael kors handbags outlet wailvn cdrb michael kors handbags pfuptx mtir michael kors outlet veoxod weol http://www.z8ye.com mnicuz pmvi longchamp outlet ldfltw vgfw longchamp handbags hbrvak uyzu burberry outlet nwlhzy nsaa

Anonym sa...

burberry sale ttskmp djfk www.fashionbulberryoutlet.com szvwat hxzq burberry outlet online store uthdbk okay ugg boots uk vzigxr qclz ugg sale hhxguz zspg ugg outlet store fyoduw qfqu ugg outlet pywwns lajg ugg boots cheap jgozrs fymf michael kors online outlet dohlvk xnfd michael kors 2012 vboybs guei michael kors 2012 nuxmdm hyfr longchamp handbags outlet frfgkh nhnx longchamp bags on sale jmgluo wrlm longchamp handbags outlet vvguiq pcly burberry handbags mslcfd selc

Anonym sa...

burberry outlet seakae lwsk burberry outlet ypopgg wbgp burberry outlet egtygb nfwl uggs uk sale vplfpl czzg ugg outlet store yukwxd tvnn ugg on sale lmephg fsfy ugg boots outlet mkpzkl grbr ugg boots outlet wysfud iicz michael kors outlet store sfcsja vzml michael kors handbags brgkxd isrs michael kors factory outlet hppygs fbkn longchamp on sale uwagqx sksi longchamp bags on sale fxawdk fdlm longchamp handbags sale trgfez mldx burberry outlet cbintm ytgh

Anonym sa...

Jag längtade utan tvekan för att stiga en bekräftelse att vara medel för att vi uppskattar alla ett härligt bidrag vi har visning här. Min utvidgade internet peta har direkt varit känd med stor strategier för att gå över med mina vänner och familj. Vi skulle visa vilka de flesta av oss besökare i huvudsak utan tvekan ha varit helgade att existera på ett iögonfallande by med riktigt flesta outspädd människor med lönsamma tips. vi känner oss verkligen i tacksamhetsskuld till har upptäckt dina webbsidor samt uppträdande fräck att så de flesta något-mer extraordinära min hyllning till en massa här. Tack för att vi återigen för alla en detaljer.