19 oktober 2010

Speedway, någon?

Tillbaka i Studanbloggen efter en intressant vecka på UNT. Vi får väl se hur fortsättningen på det sammarbetet.

Men.

Nu är jag sur igen.

Jag kommenterar inte speedway på den här bloggen. jag kan ingenting om speedway, och jag tycker det är tråkigt. Jättetrist, faktiskt. Är det nån som då skulle ha lust att läsa en krönika där jag skriver från Hallstavik att dyngsämsta elitlaget Rospiggarna i sin match mot Mupparna bjöd på erbarmlig underhållning eftersom lagen bara åkte runt runt på en grusväg, men att till och med en dålig fotbollsmatch har ett större underhållningsvärde eftersom det alltid finns taktiska finesser och fina spelsekvenser att njuta av?

Vad skulle tidningsläsarna säga om Västerviks Tidningar anställde mig och lät mig rapportera om stadens speedwaylag? De skulle aldrig göra det förstås. Av respekt för läsarna som faktiskt är intresserade av speedway.

Men. Fotboll kan ju alla. Fotboll gillar alla. Och därför är det också helt okej med krönikor från en fotbollsmatch som går ut på hur kul det är med speedway.

Förlåt en sur jävel, men jag hade hellre läst en text från Sirius match mot Dalkurd i söndags som försökte få grepp om hur Sirius kunde tappa sitt spel helt och göra en riktigt usel andra halvlek. En krönika som försökte gå till botten med vad som kan vara problemet i ett lag där spelarna slutar hjälpa varandra på planen, och varför Sirius tappade mittfältet helt i andra halvlek. Eller kanske en krönika som försökte bjuda läsarna på spekulationer om den närmaste tiden?

Inga kommentarer: