31 december 2009

Sena klappar, någon?

Inget ont om vanliga julklappar, men som supporter och amatörtyckare skulle man gärna ha en önskelista som bara gällde Sirius. Det är ju en oändlighet innan norrettan sparkar igång och mycket hinner hända, men en del önskningar skulle gärna få slå in betydligt tidigare. Det som blir tydligt när man önskar är att man vill ha allt, t.ex. både en härligt långsiktig ungdomssatsning och ett blixtsnabbt avancemang till Superettan. Kanske är jag för otålig eller ställer orealistiska krav, men så här ser min lista ut:

1: Påskrifter av spelare som fortfarande hänger löst. Då pratar jag först och främst om spelare som Mani Tourang, Petter Österberg och kanske även någon av de spelare som drogs med skador förra året, beroende på skadeläget. Detta tror jag är viktigt för att det visar fans, spelare och även konkurrenter. Det visar att vi fortfarande är attraktiva som klubb och att vi har spelare som är beredda att stanna och kämpa för klubben.

2: Ett par nyförvärv som får mig att känna "wow", eller åtminstone "det behövdes verkligen". Det kan vara en back eller bara en helt annan typ av spelare än de som nu finns i Sirius. Jag är naturligtvis medveten om att sånt kostar, men önska kan man ju alltid...

3: Ett gäng unga spelare som överraskar positivt. Alltså inte bara är lovande utan på allvar utmanar etablerade spelare som Fredrik Olsson, Pierre Gallo, Johan Pettersson med flera. Spelare som är unga men tuffa nog att vara skillnaden mellan ok och succé.

4: Ett Sirius som från första träningsmatchen ser ut som ett LAG där alla ser ut att vara beredda att ge allt för varandra. Ett lag som ser ut att ha en tydlig spelidé och där spelarna tror stenhårt på den.

5: En ungdomssatsning som redan nu känns som en garanti för att lovande ungdomar med jämna mellanrum ska slå sig in i A-laget. Jag antar att det är tanken med akademin, och det ska bli spännande att följa under året.

6: Ett Sirius som inleder serien som ett topplag. Senaste säsongen tog hårt, och även om det är lika nervöst med toppstrid som bottenstrid mår man betydligt bättre efter en seger.

7: Ett Sirius som en sen, härlig höstdag säkrar avancemanget inför en skrikande publik på Studenternas.

Kanske väl tuffa krav, men jag längtar redan.

PS. Ryktet säger att man hade fyra tränare på intervju för jobbet som 2:a-tränare, två höjde sig över övriga och man föll för den minst meriterade. Jag både hoppas och tror att det fanns goda skäl för det valet.

Inga kommentarer: