02 juni 2009

Lite osorterat inför Vasalund

Fem dagar kvar nu. Jag har sett Sirius spela borta mot Vasalund, Vasalund/Essinge eller Essinge IK ett helt gäng gånger (känns det som), men tror inte jag nånsin ens fått med mig en poäng därifrån. Men poäng vill man ju ha, inte minst nu och med tanke på att jag tänker mig Vasa som ett lag för nedre halvan. Det är sex poäng upp för Sirius just nu. Avståndet ska helst inte öka på söndag. Det är dags att knapra lite poäng. Det är trots allt fem lag inom tre poäng i Superettans bottenträsk just nu, så det kan gå snabbt att lägga lite lag bakom sig. Inte för att det är nu som serien avgörs, men det är en väsentlig skillnad för media och intresse om Sirius ligger 12:a eller sist.

Vasalund är - i viss konkurrens med Väsby - det sämst bevakade laget i Superettan, och det är inte lätt att få reda på vad som händer där. Jag har inte ens kommit så långt så att jag fått reda på om de faktiskt använt trebackslinje i ett par av de senaste matcherna (Lenell har påstått det i de officiella uppställningar han lämnat in, men i hans fall är jag beredd att ta gift på att han aldrig någonsin lämnar in en korrekt sådan). Att Qviding verkar haft fri lejd på kanterna tyder iofs på det, men säker kan man verkligen inte vara, särskilt inte när det är med Peter Lenell som man har med att göra. Om det skulle vara så säger jag inte nej, särskilt om Lenell spelar Farid Hafsia som vänsterback i trebacken. Hafsia har en smittande inställning, men hans positionsspel påminner om efternamnet. Där borde Petter kunna hitta hål. Om Lenell nu spelar så, som sagt.

Vasalund saknar målvakten Wiliam Amamoo som antingen är skadad eller på landslagsläger med Ghana. Eller både och. Mer än så är svårt att på förhand veta om förutsättningarna. Inga avstängningar att notera. Däremot kan man utläsa från de senaste trupperna att det inte direkt flödar över med backar. Korkmaz har missat tre matcher nu, en pga avstängning, två sannolikt pga skada. Dimitriadis har fått vikariera som mittback, Senatore som ytterback, Hafsia har fått spela trots sitt positionsspel, Krasniqi har spelat vänsterback ett antal matcher, och sist fick unge Ali Sheaib göra a-lagsdebut i backlinjen.

Sirius har inte heller några avstängningar, men har Makacha borta på landslagsuppdrag och förstås en hel drös skadade spelare. Mani, Love och Hoch kan vi räkna bort, om inte Hogge på något magiskt sätt skulle blixtrehabba till en bänkplats. Blomman, Haisem och Söderbring ligger närmare, men om det räcker återstår att se. Gurra och Luggen är åtminstone tillbaka efter avstängning, och Palmqvist fick en halvtimme senast.

Så, vad tror vi? Vad ska göras för att vi - äntligen - ska ta poäng av Vasa i Solna?

7 kommentarer:

olle sa...

Vi vann med 3-1 mot FC Essinge International IK (eller vad de nu hette då) på Kristenebergs IP säsongen 2001. Jag minns det som en av ljusaste stunderna som siriussupporter. Sommar, sol, vinst och Sirius var i topp av tabellen inför sommaruppehållet. Att det vände sen behöver man inte svärta ned det minnet med...

Uv sa...

Tack för det minnet, Olle! Själv har jag ett helt annat minne från Krillan och Essinge. Brima Koromo och Tamba Yaryah gjorde livet mycket jobbigt för Svana. Sen kom Henok Goitom in och lekte bort tre siriusspelare i samma dragning. Till slut brände Henkan också en straff, om jag minns rätt. Fanns inte en ljusglimt, inte en endaste lilla. Även om det var soligt och fint och så.

Om jag får välja tar jag med andra ord tveklöst ditt minne som vägledning inför söndagen.

Panikbyrån sa...

Ja Olle! Arne drog in en volley i den matchen va? Henok Goitom är svår att glömma. Han var typ 8 år gammal då och lekte verkligen med stackars blå-svarta farbröder.

Måste också sekondera Uv här. Bortamatcher mot Vasalund ringer obehagliga klockor av totalt chanslösa siriusinsatser när Nenad Lucic gör vad han vill, eller Imad Zatara springer åttor runt Andres Heredia Toledo. Usch och fy!

Tankarna inför söndagen är tungt ödesmättade för min del. Viktigt är bara förnamnet. Poäng är förstås oerhört önskvärt, men ett minimikrav är ett fungerande spel. ör att rubba Vasa - som inte får underskattas - tror jag att a och o är att åtminstone en ur trion Söderbring, Blomman, Haisem blir tillgänglig för spel.Söderbring hängde med på stora delar av träningen idag, så det kanske inte är helt bort i tok att tro att han kan spela.

En annan nyckel är att få stopp på deras speluppbyggnad - snabba, tekinsika, smarta Ayuba, Krasniqi, Dimitriadis. De är bra alla tre. Krasniqi var äcklig när vi mötte honom och Topkapi för ett gäng år sedan (och Brännan va?). han är fortfarande äcklig, men obalanserad. Fredrik på skosulorna hans kan nog göra underverk. Rajab är jag inte så skraj för - det där lär jag få äta upp iofs. Tycker han är en rätt begränsad och egoistisk spelare. Däremot Kennedy. Fruktansvärt bra just nu! Fernberg och Gurra måste vara på tårna och ligga nära, nära och inte titta boll. Annars kommer de att bli blåsta big time.

Bakåt ser dock Vasa ganska svaga ut. Fredric Jonsson är typ deras enda riktiga försvarsspelare, förutom Korkmaz som verkar skadad. Kör de med trebackslinje MÅSTE vi kunna hitta luckor mellan mittback oxh ytterback i snabba omställningar. Däremot lär vi få det svettigt åt andra hållet. Deras offensiva kraft är det sannerligen inget fel på.

Tre poäng is to die for, så snälla, snälla, snälla! Låt mig få som jag vill. Gud vet att det vore första gången. (På ett tag i alla fall)
Poäng är förstås oerhört önskvärt, men ett minimikrav är ett fungerande spel.

Uv sa...

Just. Vi var väl två siriussupportrar som såg Krasniqi sänka oss borta mot Topkapi 2002 (med Brännan i laget, och Haris Skenderovic också tror jag). Undrar om inte Albert K gjorde båda målen. http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&CS_PageNo=40&id=5912&ptid=1198

olle sa...

" Vi var väl två siriussupportrar som såg Krasniqi sänka oss borta mot Topkapi 2002"

Kan nog vara fler... Även jag har otrevliga minnen från den matchen.

Har svårt att frambringa speciellt många trevliga minnen från möten med stockholms(förorts)lag överhuvudtaget. T ex den enda (tror jag iaf) gången jag sett brukarn lacka ur totalt var borta mot vasalund 2006(?). Det var nog domarens fel iofs. Vasalund ska dock ha cred för att ha haft (eller har?) en palestinsk landslagsman (men de har kanske inte ens ett landslag längre).

Uv sa...

Ah, du har rätt Olle, vi var några till.

Vasas landslagsman Imad Zatara (som väl också avgjorde den där matchen där Brukarn tappade besinningen) spelar i Superettan, men har bytt lag (via BP och ett obskyrt ungerskt lag): Syrianska.

Panikbyrån sa...

Jorå, palestinierna har ett landslag. De spelar sina "hemmamatcher" i Amman. Tyvärr lider de lite av suboptimala träningsförhållanden och det faktum att de haft notoriskt svårt att få utresetillstånd från Israel. Förra året kunde de inte delat i kvalifikationsturneringen till Asia Cup eftersom INGEN fick utresetillstånd. Nu i vintras dödades ett par landslagsaktuella spelare i Gaza, etc, etc, etc.

Imad Zatara har för övrigt gjort 7 landskamper och ett mål. Vet inte varför han inte spelat sedan 2006. Han borde definitivt hålla klassen.