15 juni 2010

Riskkapitalbolagsskräck

Kära dagbok,
Jag har drabbats av en svårkontrollerbar ångest. Den dyker upp med jämna mellanrum, säg en gång om året ungefär. Jag vet inte vad jag ska göra och vem man kan prata med, men jag antar att jag lider av riskkapitalbolagsskräck.

För det verkar som om det är dags nu. Sirius har kallat till presskonferens i morgon för att presentera en riskkapitalbolagslösning. Eller, jag har ingen aning om Sirius har kallat till presskonferens eller inte, men ryktena är så sjukt ihärdiga och från av varandra oberoende källor att jag tycker att det känns rimligt att våga sig på en avancerad gissning.

Så här tror jag. Det kommer att bildas ett riskkapitalbolag. Det kommer att finnas en riktigt tung finansiär. Som vikarierande oddssättare erbjuder jag följande odds på vem finansiären är (zootabletter är enda accepterade valutan):

Brukarn: 501 ggr
Anders Wejryd: 501 ggr
Einar Brekkan: 401 ggr
Kari Sundgren: 401 ggr
Bomba: 301 ggr
Zennström: 35 ggr
Bo Sallén: 35 ggr
Bengt Ågerup: 1,01 ggr

Presskonferensen kommer vara lika mycket ett "who's in?"-event som något annat. Jag förväntar mig tyvärr låg grad av konkretion och hög grad av "visioner".

Alltså. Det kanske blir jättebra det här. Det finns ju några exempel på inte helt misslyckade riskkapitalbolagslösningar. Men det vete fan om det finns exempel på helt lyckade. Ett som känns säkert är att det vanskliga alltid är maktfördelningen mellan riskkapitalisterna och klubben. Riskkapitalbolaget får inte vara distanserat från klubben och klubben måste vara stark nog att se till sig själv först. Det gör det förstås extremt svårt att få ett riskkapitalbolag i en fotbollsklubb lönsamt eftersom man svårligen kan kontrollera sina investeringar.

Så kärnfrågan för mig är; hur kommer maktfördelningen se ut? Vilka ska styra bolaget och vilka ska styra klubben? Kommer någon att gå in i fotbollsstyrelsen, och på vilka premisser? Hur ser affärsplanen ut - och på vilket sätt är den förenlig med nuvarande vision i klubben.

Till syvende och sidst: Är Sirius fotboll idag tillräckligt starkt förankrat i en strategi och ett långsiktigt arbete för att kunna hantera starka personer med mycket pengar och vilja (förmodar jag) att konrollera sin verksamhet? Eller står man med mössan i hand inför slantarna? I så fall är jag riktigt rädd.

Sirius Fotboll har det senaste decenniet jenkadansat sig fram mot gradvis ökande stabilitet. Självfallet är finansieringsfrågan något som måste lösas. Kanske är det som presenteras i morgon just en sådan lösning. Men risken finns ju förstås också att det är ett nytt Obolo, en ny Järven, ett nytt SAIK, ett nytt Helsingborgsscenario.

Min prioritet är och förblir klubben. Jag vill se ett starkt Sirius som långsiktigt jobbat sig upp till sin position genom att liksom anrika kompetens inom alla delar av organisationen. En klubb som vet vad den är och var den står och som kan presentera en trovärdig lösning framåt. Och som har styrkan att genomföra den.

Jag ber en extra liten bön i kväll för att det som presenteras i morgon ska vara just en sådan lösning. Jag vet att jag tjatar, men om inte ordet "långsiktighet" nämns fler gånger än "affärsplan" så ska jag investera i ett fint lager prosac.

Inga kommentarer: