22 juni 2010

Viktig seger mot Forward!

Petter Österbergs konstmål - en volleypiruett på St Cyrs eleganta framspelning - satte spiken i kistan när Sirius vann med 3-0 i söndags. I en riktig skitmatch, I beg you. Men då är vi tillbaka där igen, det som jag klagat så mycket på genom åren, och som ändå är så mycket bättre i år. Förmågan att vinna även när man är rätt dålig. 3-0 i en match av en typ som Sirius normalt sett förlorat tidigare. Men så är vi ju i en dassigare serie också.

Det är ju ett par dagar sedan match och jag har inte hunnit analysera det hela på bloggen. Och tänker inte göra det nu heller. Tid saknas. Men det finns ett problem som jag tycker det är värt att lyfta med matchen. Nu klarade vi oss undan den här gången, men sista 25 minuterna är förfärliga. När Brännan bytte ut för dagen usle Mani mot St Cyr sjönk hela laget ihop, både i banan och i intensitet. Jag förstår bytet - att vilja säkra defensivt samtidigt som man tar ut den som orsakat mest skada bakåt. Men det är inte okej att resten av laget tar den signalen som att matchen är slut när som helst. Forward fick en halvtimme att jaga en poäng på relativt ostört. Mot ett bättre lag hade det kunnat räcka för en liten katastrof.

Till sist tål det att nämnas igen. Elias Storm var en av de bästa på planen. Han har nu tre matcher kvar på sitt kontrakt. Enligt klubbens sportchef är det inget konkret på gång. Men klubben vill förstås behålla honom - och om man inte kan det tänker man jaga en ersättare. Gott så. Och jag förstår Elias storms vilja att vänta ut läget lite och söka intressantare anbud. Men ändå. Jag tycker gott man kunde se en större och tydligare offensiv från klubben vad gäller hans påskrift. Han är ändå en av de viktigaste faktorerna bakom betyget "ok" på seriens första 10 matcher.

HTFF lovade jag omvärdera nu. Kommer till det i veckan hoppas jag.

Just ja, en sak till. Ryktet säger att Sirius inom de närmaste timmarna kommer att presentera ett intressant nyförvärv. Förvånad bleve man om det var någon annan än Ernesto, som tränat med laget senaste månaden och som ska flytta till stan. En offensiv mittfältare med ruggiga spetskvalitéer och en intressant spelare de lilla jag sett - men liiiite Makachavarningsklockor ringer. Klubben har i alla fall tidigare medgett intresse och jag skulle tro att det är han som presenteras. Intressant, och förmodligen inte så dyrt skulle jag tro. Och skulle jag gissa på något mer skulle jag tippa på ett korttidskontrakt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Läser man den lokala tidningen får man intrycket av att Sirius försöker få honom att framstå som lite intressantare än han är. Tycker väl mer att Brännans uttalande om mer konkurrens centralt känns sundare.

Anonym sa...

Vad händer/hände med "västafrikansk landslagsman med flickvän i Uppsala"?

/Hornby