28 juni 2010

ÖFK blir inte lätt, men tre poäng ett krav

Har precis kommit hem från utomlandset och har följaktligen inte sett en enda träning på en vecka. Svårt att uttala sig om matchen ikväll alltså? Njae, är man allmäntyckare och proffsgissare kan man ju alltid hålla låda ändå.

Vi kan exempelvis konstatera att alla spelare i truppen utom Blomman, som inte är med på alla moment enligt vad jag har hört, har tränat för full maskin under veckan. Även Söderbring har gjort en massa hela pass, och skulle enligt uppgift ha fått spela U21 i veckan, om det nu inte vore för att den serien har uppehåll nu. Vidare har förstås Ernesto Ferreira, som av någon outgrundlig anledning verkar kallas Ernie, deltagit i träningarna. Dock kan han som tidigast bli klar för spel tills nästa match eftersom transferfönstret inte öppnar förrän 1 juli. Men då måste det indonesiska fotbollsförbundet också göra sitt med pappersexercisen. Det tror jag på när jag ser det.

I övrigt kan ju noteras att både Erik Z och Gallo är tillbaka i truppen. Vad det betyder för mittfältsspelet är uppenbart. Erik Z var väl genomgående lagets bästa spelare i inledningen av serien. Och Gallo - tja, jag tycker ju personligen att han, möjligtvis tillsammans med Brwa Nouri, är seriens klart bästa spelare. Nu tror jag inte att Erik Z får starta än, men det ger helt klart en mängd nya alternativ att ha dem båda klara för spel.

Som truppläget är just nu känns det som att det största frågetecknet inför den här matchen är hur Johan P har lyckats hämta sig efter sitt bröllop i fredags (grattis!). Och det säger en hel del om situationen nu jämfört med vid seriestarten.

Pressen på laget är dock uppenbar. Minibajen och VSK vann båda igår och Sirius måste skaffa sig tre poäng för att hålla rimligt avstånd uppåt i den jämna tabellen. ÖFK är ju dock tyvärr inget bonkegäng längre. De har en finfin formkurva med fyra raka förlustfria matcher. De två senaste segrarna har dock kommit efter 3-0 borta mot unkna CU och med mycken möda och stort besvär hemma mot Gröndal (3-2 efter underläge med 0-2). I dessa matcher har ÖFK:s specielle anfallsstjärna och snackespelare Ante Björkebaum gjort tre mål. En spelare att se upp med.

ÖFK har precis som Sirius en i det närmaste helt intakt trupp att välja från. Deras två skotska provspelare/nyförvärv (?) är förstås inte spelklara, men Jonatahan Routledge från Wigan gör sin sista match mot Sirius innan han återvänder för att försöka ta en plats hos nordengländarna i höst. Det är en rätt bra spelare för nivån som det också gäller att se upp med.

På det stora hela vänta jag mig en rätt spännande match som tack vare konstgräset ska kunna bli hyggligt välspelad. Konstgräs borde gynna Sirius som spelare för spelare är bollskickligare och har ett högre tempo än jämtarna. Bortaplan har funkat rätt bra för Sirius i år, så vi kan väl sluta oroa oss för sådant i alla fall hoppas jag.

Så bara fokus är på topp - det har varit lite si och så med det på sistone - ska det kunna vara tre poäng med på flyget hem i morgon (laget åker tåg upp idag).

För övrigt:

* Tre matcher kvar för Elias Storm innan kontraktet går ut. Ge mig positiva och konkreta nyheter snart, eller jag kryper ihop i fosterställning och gråter. (Men om jag ska tolka signalerna som ändå sipprar fram ibland, så tror jag på Elias även i höst. Men jag vill ha svart på vitt!)

* HTFF fortsätter vinna viktiga matcher efter sena mål. En egenskap som oroar. Sommarfönstret blir galet intressant...

* Sista matchen innan serien vänder mot Västerås borta blir riktigt, riktigt spännade. Det lag som vinner där skapar onekligen riktigt bra förutsättningar för hösten.

* Ett underkänt mål är inte särskilt ovanligt. Men när det händer England är det tydligen en av de största skandalerna i VM ever. Suck.

* Tröttsamt VM överlag. Italien-Slovakien största behållningen hittills. Samt det faktum att Nya Zeeland åker hem obesegrade. Någonstans är det härligt att banktjänstemän, klubblösa före detta engelska division-III-spelare och snickare kan vara uppe och slåss på den här nivån.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tröttsamt VM? Herregud

Panikbyrån sa...

Ja tröttsamt. Jag hade betydligt högre förväntningar på detta VM. Hittills kanske det är högst tre-fyra matcher som känns minnesvärda på något vis. Men det kanske blir bättre nu när det börjar dra ihop sig. Man kan ju hoppas.

Anonym sa...

Kanske är det bara jag, men lite skumt är det allt att Moses inte åker med upp till Östersund. Han nämns överhuvudtaget inte i införsnacket och borde enligt mig ta Kangos plats i truppen.

/Hornby