17 maj 2010

Derbydags, men ingen spaning att bjuda på

Det vankas upplandsderby mot Valstasyrianerna idag. En match som får alla siriussupportrar att må lätt illa. Sirius vinner nämligen nästan aldrig mot Märstalaget. Själv har jag dock inte haft tid alls att tänka kring den här matchen på grund av familjeskäl, som det så vackert heter. Jag vet bara att Sirius har haft en okej träningsvecka och att Fredrik Olsson och Erik Z som känt tvingas avstå match efter förra veckans händelser.

För Eriks del handlade det som jag befarade om en hjärtinflamation och det är inga roliga diagnoser på sådant. I bästa fall har vi honom tillbaka efter sommaruppehållet. Det är synd, inte bara för Erik utan även för Sirius, som under de inledande omgångarna gjort sig beroende av Eriks defensiva mittfältsspel. Frågan är vem som ska gå in och ta den rollen nu? Med Erik, Fredrik Olsson och Blomman borta. Och StCyr och Gallo nyligen tillbaka från skador finns inget självklart svar på den frågan.

Mitt grundtips är dock att StCyr startar och att han får i specialuppgift att skava på gamle siriusbekantingen Ekan. Frestelsen att spela Gallo bredvid från start kommer att vara mycket stor. Det är lite av ett långsiktighetstest för Brännan. Rimligen kommer inte Gallo hålla för 90 minuter ännu. Det finns INGENTING som talar för det. Rimligen bör därför Brännan också hålla Gallo på bänken i första halvlek.

På högerbacken är Söderbring uppe och knackar på. Jag tror dock att han kommer att få börja på bänken han också, även om frestelsen återigen kommer att vara stor att spela Fredrik mot Valstas Sunday för rutinens skull. Jag tror dock att Philip är ett vettigt val ändå, och jag undrar om inte han startar.

Den stora frågan blir därmed det centrala mittfältet. Spelar Gallo är jag säker på 4-2-3-1 med St Cyr och Gallo som defensiva mittfältare bakom P, Petter och Moses. Eller hyfsat säker. Men jag tror inte Mani får starta. Spelar inte Gallo tror jag vi kan få se 4-4-2 med St Cyr och Petter centralt. Det kan bli rätt jobbigt att se oavsett hur hårt jobb de kommer att läga ner. I så fall undrar jag om vi inte får Emir - Sunday på topp och P på en kant.

Nåväl. Slutspekulerat för denna lilla text. Det ska bli hur intressant som helst att se detta derby även om jag har en rätt dålig feeling för den här matchen. Kampen mellan Bylle och Jon i respektive mål blir en höjdpunkt. Matchen om vem som är Upplands bästa söndagslirare en annan. Och så rysaren: Ekans revanschförsök. Han hade en miserabel sejour i Sirius och har gått rätt bra i Valsta. Jag gissar att han hemskt gärna vill vara med och sänka Sirius idag. Det är långt ifrån någon omöjlighet med dagens förutsättningar. den som lever får se.

1 kommentar:

Anonym sa...

Älskar dessa analyser. Välformulerat och nyanserat. Keep up the god work!