30 augusti 2009

Måstematch? Närå.

Tillbaka i stan igen. Ska ärligen erkänna att jag har dålig koll och är dåligt påläst inför dagens match mot Assyriska. Men en sak kan jag säga med rätt stor säkerhet. Jag tänker kolla i princip lika mycket på tavlan idag. Vasalund tar mot Norrköping hemma och Trollhättan tar mot J-Södra. Den äventyrliga delen av mig ser gärna kryss i dessa två matcher. Realisten i mig börjar dock så smått resignera och tänker att det är nog fan bäst att de torskar rejält, både FCT och Vasa. Min Superettan 2010-kalkyl bygger nu på att jag på allvar tror att det räcker med tre segrar under resten av säsongen för att säkra kontraktet. Bara de kommer rätt. Vasa hemma, FCT hemma och kvalmatchen hemma.

Vinner vi mot både FCT och Vasa så hamnar vi på 27 och FCT måste i såfall ta åtta pinnar på resterande åtta matcher och Vasa måste ta nio på resterande åtta. Det tror jag faktiskt inte att de gör.

Finns bara ett - eller ett par - krux med det hela. För det första så måste man vinna de där två matcherna. Annars är det ju rökt. För det andra kanske jag har fel. Det har hänt förr. FCT och Vasa kanske får värsta segerflytet. Så det säkraste är väl att börja plocka poäng redan idag.

Assyriska är inte ett omöjligt lag att slå. Vi var rätt nära i bortamatchen i år där Sirius gjorde en av de få helgjutna taktiska insatser vi sett laget göra denna säsong. Vi hade 1-0 och Assyriska började uppträda precis så idiotiskt som uträknat. Gång efter gång fick vi fina kontringslägen. 2-0 ska bara komma i den matchen - och då behöver vi aldrig tjafsa om bollen som nog var ute innan Llumnica nickade in den.

Lärdomen efter den matchen är dock klar. Assyriska går att rubba. Sirius kan spela taktiskt riktig fotboll. Och det är bäst att fortsätta spela tills domaren blåser. Vad gäller laguppställningar och eventuella taktiska dispositioner har jag tyvärr inte så mycket att komma med idag, eftersom jag inte följt lagen under veckan. Jag får göra som de flesta andra. Såga allt och alla i efterhand. En sak dock. I nuvarande läge ser jag helst två forwards. Med nuvarande tabelläge och självförtroende ser jag inte att Sirius kommer att kunna hålla uppe spelet och fylla på med mittfältare så mycket som krävs i ett 4-2-3-1. Det kommer att behöva avlastas med långbollar. Och då ser jag hellre två anfallare. Det ökar chansen att få med sig frisparkar i bra lägen och inte minst ökar det chansen att någon faktiskt kommer att komma rätt efter en nicktouch eller en skarvning.

I väntan på matchen läser jag Anders Carlsson i VSK. Han har också funderat lite kring det faktum att Dalkurd har nio amatörer i truppen. Läs och ta er en funderare. Studan har sagt det förut. Det är dags för en rejäl granskning av ekonomin inom svensk fotboll även i lägre divisioner. Lika villkor är en trevlig början när det gäller idrott.

1 kommentar:

BRF Fågelsången sa...

Det blir spännande att följa hur det går med saneringen av den ekonomiska dopingen. Dock är jag inte särskilt optimistisk. Skatteverket kanske hittar hållbara bevis för att det i enskilda fall har förekommit pengar under pizzan men helt vitt kommer det aldrig att bli.

Jag ser inte hur man skall få till en lösning. Det skulle förmodligen kräva att man helt luckrade upp kontraktsreglernaoch gjorde alla spelare livegna. Hur? Tja, göra något i stil med Folkrace. Tvinga spelaren att spela för den klubb som gav högst beskattad lön.

Det är så klart fullkomligt orealistiskt men SvFF står inför ett gigantiskt problem. Det är ren Monty Pyton att SvFF så länge har ignorerat problemet.